Eseje o Sztuce
-
55,00 zł 46,75 zł
Eseje czyta się niczym przysłowiowy kryminał, bo jak w klasycznej powieści detektywistycznej stopniowo odkrywają tajemnice i do końca trzymają w napięciu.
-
65,00 zł 55,25 zł
Książka opisująca zjawisko manieryzmu w sztuce i literaturze od epoki renesansu aż po współczesność.
-
Książka Zapatrzenie ma przedstawić większość eseistycznej twórczości zmarłej w roku 2002 autorki.
-
"Obłok wdziera się na niebo zachodniego malarstwa od średniowiecza aż po wiek XIX. Jest nie tyle fragmentem opisu, ile elementem semiotyki obrazu - grafem, którego funkcja zmienia się w zależności od epoki."
-
Książka ta stanowi próbę odczytania obrazu za pomocą narzędzi wypracowanych przez retorykę — rozumianą jako teorię dyskursu, skoncentrowaną wokół perswazji, topiki i figuratywności.
-
Muzyka w wyobrażeniach ogrodu w literaturze i sztuce, a zwłaszcza w operze, muzyka przeznaczona do wykonania ogrodowego oraz muzyka jako metafora ogrodu stanowią treść książki składającej się z prac literaturoznawców, muzykologów, historyków i historyków sztuki.
-
Próba spojrzenia na „hipertekstualną, wirtualną i płynną” problematykę performansu.
-
59,00 zł 50,15 zł
Pierwsza w języku polskim książka wybitnego francuskiego filozofa, historyka, semiologa i krytyka sztuki XX wieku.
-
Niniejsza książka, zawierająca teksty poświęcone historii i teorii sztuki, pozwala wniknąć w różnorodną myśl i bogatą malarską i architektoniczna wyobraźnię Johna Ruskina.
-
Na niniejszy tom złożyły się szkice powstałe mniej więcej w ciągu ostatniego półwiecza: najwcześniejszy z nich pochodzi z 1963 roku, najpóźniejszy z przełomu lat 2005–2006.
-
Autorka tropi te elementy w naszym postrzeganiu świata, które na przestrzeni wieków zostały wyalienowane przez konwencje kulturowe.
Nagroda Gdynia w kategorii Esej. -
Trzy szkice poświęcone przedstawianiu śmierci w malarstwie oraz dziejom obrazowania idei vanitas w poezji i sztuce.
-
Książka jest subiektywną panoramą współczesnego malarstwa; próbą przedstawienia jego historii w formie plecionki z krzyżujących się nitek-opozycji.
-
Próba pokazania, jak surrealistyczne spojrzenie na świat łączy biografie rozmaitych artystów, a tym samym kształtuje historię i mitologię nurtu.
-
Podróż do Dantejskiego piekła sztuki współczesnej. Samookaleczenia, tortury, fascynacja wydzielinami jako formy artystycznego wyrazu.
-
Drugi tom tekstów teoretycznofilmowych
z obszaru czeskiej kinematografii. -
Rozprawa z wyimaginowanym obrazem wieku XVIII jako epoki dekadenckiej i jałowej.
-
Zebrane wypowiedzi wybitnego krytyka teatralnego o dziele Tadeusza Kantora.
-
Wybór tekstów teoretycznofilmowych z obszaru czeskiej kinematografii.
-
Katedra w poezji, powieściach, esejach i listach polskich pisarzy, od Stanisława Wyspiańskiego do Jacka Dukaja.
-
Mit biblijnej Judyty widziany w sztuce, literaturze i teatrze. Judyta ubrana i naga, ideał cnoty i kobieta fatalna, symbol władzy i znak śmierci.
-
Analiza twórczości Paula Cézanne'a.
-
Świat w kuli Hieronima Boscha, portret z kulą, bańki mydlane, czaszka-kula, kula-więzienie. Autorka charakteryzuje postawy wobec śmierci i przemijania związane z symbolem kuli
-
Pozycja filozoficzna, poświęcona relacji między sztukami plastycznymi a dyskursem, którym próbuje się je ujmować.
-
Studia wybitnych humanistów poświęcone mitowi Orfeusza.
-
Książka o manieryzmie w sztuce, literaturze i życiu społecznym.
-
Eseje o polskiej architekturze dwudziestolecia międzywojennego.
-
Prace badaczy z tartusko-moskiewskiej szkoły semiotycznej.
-
Niemal zapomniana dzisiaj sztuka Niezbornych, którzy w 1882 roku na krótko zaszokowali artystyczny Paryż.
-
Zbiór nieznanych tekstów o filmie rosyjskich pisarzy, artystów, filologów i filmoznawców.
-
Rozprawa o jednym z pojęć, wprowadzonych przez naukę w pierwszej połowie XX wieku.
-
Włoski krytyk sztuki kreśli portrety najważniejszych w historii nowoczesności artystów i zdarzeń.
-
Pierwsza próba zinterpretowania całej twórczości malarskiej jednego z najwybitniejszych polskich artystów XX wieku, od unizmu po malarstwo powidoków, obejmująca również malarstwo tematyczne.
-
Jeden z pierwszych polskich krytyków sztuki, informujących o próbach ujęcia współczesności w duchu postmodernizmu i komentujących to zjawisko jako zmierzch pewnej kulturowej formacji.
-
Eseje jednego ze współtwórców fluxusu, ruchu artystycznego, który głosił wartość nieograniczonej ekspresji i zabawy.
-
Wiek XIX jest nam stosunkowo bliski, i może dlatego tak mało poznany. Jak pisać o sztuce XIX wieku i jaką się ona ukaże, kiedy ją naprawdę odkryjemy? Odpowiedzią jest ten zbiór esejów najwybitniejszej polskiej znawczyni tego okresu.
-
Śmierć nie jest zdarzeniem z życia, ale życiem wstrząsa do głębi. Sztuka po oświeceniu zafascynowana jest przedstawieniem śmierci, ale podejmując ten temat, musi zmierzyć się z jej nieprzedstawialnością.
-
Obraz pokazuje przedmioty, ale też daje do myślenia. Ujawnia podobieństwo i przynosi sens. Filozofia, teologia i teoria sztuki od zarania próbowały rozjaśnić tę dwuznaczność.
-
Trzy eseje jednego z najwybitniejszych polskich historyków sztuki. Teksty szkicujące historię przedstawiania śmierci w malarstwie oraz dzieje obrazowania idei „marności” w poezji i sztuce.
-
Filozof, który przez całe życie zajmował się filozofią nauki, a w latach dojrzałych poświęcił się filozofii marzenia poetyckiego, pozwala tutaj własnej wyobraźni oddać się marzeniom. Ostatni tekst Bachelarda.
-
Klasyczny esej, w którym po raz pierwszy pojawia się słowo nowoczesność – modernité – i w którym poeta próbuje na żywo uchwycić cechy nowej, rodzącej się na jego oczach epoki.
-
Jeleński interpretuje Lalkę Bellmera jako wyraz ukrytej w ciele nieświadomości, o której zapomniała nawet psychoanaliza.
-
Jeden ze sztandarowych tekstów dekonstrukcji: styl ( franc. style) jest jak rozpruwający nieprzemierzone obszary sztylet ( franc. stylet), a instrumentem cięcia jest pióro pisarza (franc. stylo).
-
Klasyczna już dziś analiza słynnego obrazu Magritte.