- -15%
- -15%
Jak z dzisiejszej perspektywy czytać powracające obrazy katastrof czy oglądane z dystansu pozostałości po historycznych wydarzeniach? Czy antyczna umiejętność „czytania (z) popiołów” może być użyteczna w tej próbie archeologii współczesności? Od Hiroszimy i Czarnobyla, przez Bliski Wschód i Algierię, Auschwitz i Fukushimę, aż po zamach w Paryżu w 2015 roku i inne współczesne konflikty i kryzysy autor tworzy, z założenia niekompletną, planetarną kartografię destrukcji: przygląda się fotografiom i tekstom dotyczącym oglądanych z daleka pozostałości katastrof i wojen. Podąża ich śladem, by spróbować zdekolonizować ich obraz i ich utajony wpływ na nas samych.
Wszystkie wojny świata to wielopoziomowy, bogato ilustrowany esej sytuujący się na przecięciu antropologii, literatury i refleksji o fotografii. To jednocześnie efekt wieloletnich badań, zapis podróży i próba odzyskania pewnych obrazów (z) dzieciństwa po to, by lepiej zrozumieć siebie i swoje miejsce wobec historii.
Nominacja do XVII Nagrody Literackiej Gdynia
Nagroda Literacka Znaczenia
Nagroda Główna Academia 2022
Recenzja Karoliny Rychter na stronie Praktykiczytania.pl
Piosenki snu: Wszystkie wojny świata | rozmowa z Tomaszem Szerszeniem | radio Klang
Pamięć musi być żywa | rozmowa Jana Niebudka z Tomaszem Szerszeniem | Radio Nowy Świat
Łazarze dnia powszedniego | recenzja Marcina Cieleckiego | Nowy Napis
Kontemplacja spalonego świata, recenzja Michała Gołębiowskiego, Nowe Książki 7-8 (2022)
Recenzja książki Tomasza Szerszenia na kultura.onet.pl
Zapis rozmowy z nominowanymi do Nagrody Literackiej GDYNIA 2022 w kategorii esej